یادگیری یعنی، تغییر در رفتار
براستی "یادگیری" چیست ؟ و به چه عملی "یادگیری "اطلاق می گردد؟
حقیقت امر این است که کسی به درستی نمی داند که در انسان ،فرایند یادگیری چگونه اتفاق می افتد، چون " یادگیری "قابل مشاهده نیست ، بلکه وقتی که تغییری در رفتار قبلی بر اثرتجربه ایی تازه ایجاد می شودو به نمایش رفتار جدیدی ختم گردد ،می گوییم یادگیری اتفاق افتاده است.
مثلا کسی که دوچرخه سواری نمی داند ،بارها بر زمین می خورد ،تا اینکه پس از کسب تجربه و اجرای چندین دوز و کلک ،توانایی دوچرخه سواری را بدست آورده است و در این هنگام است که درباره فرد مورد نظر گفته می شود دوچرخه سواری را یـــاد گرفته است و یک روز آنقدر در این تجربه پیشرفت می نماید که فردی بسیار ماهر در دوچرخه سواری خواهد شد .
بنابراین ، با توجه به مقدمه با لا می توان "یادگیری " را اینطور تعریف نماییم
تعریف یادگیری:
«فرایند یادگیری عبارت است از تغییر نسبتاً پایدار در رفتار، در اثر تجربه»
اجزای تعریف یادگیری:
فرآیند: همان روابط مستمر و پیوسته در حال تغییر و پویا
تغییر: یادگیری تغییری است که در فرایند تجربه حاصل می شود امّا نه هر تغییری، تغییری که تدریجاً حاصل شود و باید نسبتاً دائمی باشد. ( تغییرات ناشی از خستگی، استفاده از دارو، تنفس، و امثال اینها یادگیری نیستند
نسبتا پایدار: یعنی تغییرات موقتی در رفتار مانند حس خستگی و مانند آنها که زودگزرند تجربه و یادگیری نیستند. تغیرات حاصل از یادگیری دائمی و پایدار هستند
رفتار بالقوه: یادگیری تغییراتی است که در ذهن صورت می گیرد. ممکن است همان وقت به عمل تبدیل نشود ولی اگر شرایط مناسب ایجاد شود بالفعل و به عمل در می آیند که به آن عملکرد گفته می شود.
تجربه: آن گروه از تغییرات در رفتار انسان یادگیری هستند که در اثر تجربه و تأثیر متقابل بین فرد و محیط در یکدیگر باشند. تجربه های قبلی، تمایلات، گرایشها و هدفها در یادگیری مؤثر هستند